fbpx

Heb jij al ervaring met yoga thuis doen of ga je liever naar de studio of sportschool? Nu we thuis steeds meer mogelijkheden krijgen met goede professionele kanalen en apps is de stap naar een yoga practice thuis uitvoeren steeds kleiner. Je zit lekker in je eigen omgeving, er zijn geen horden mensen om je heen en je kunt de ruimte waar je bent geheel naar eigen smaak aankleden. Kaarsjes, muziek, wierrook, wat jij wilt. Maar hoe haal je alles uit je practice én houd je het vol? Hieronder volgen 5 tips!

1. Doelen stellen

Het is goed om helemaal terug te gaan naar het begin, waarom wil je yoga doen? Wat wil je graag bereiken? Schrijf je doelen op! Gebruik het liefst pen en papier zodat je goed stilstaat bij wat je opschrijft en het tegelijkertijd opslaat in je geheugen. Uit onderzoek is gebleken dat het visueel maken van je doelen ervoor zorgt dat je meer geneigd bent ze ook daadwerkelijk te behalen. Dus ga lekker aan de slag met Pinterest of met tijdschriften en maak je moodboard!

2. Opstarten

Als je nog geen ervaring hebt met yoga dan is het raadzaam jezelf in te lezen, je hebt namelijk honderden yoga stijlen. Van hele rustige vormen zoals Yin Yoga tot dynamische vormen als Power Yoga. Als je doel is om aan je ontspanning te werken en je spieren goed te stretchen dan is Yin Yoga een hele goede vorm. Wil je meer actie en werken aan een sterke core? Dan zou Power Yoga wel eens jouw stijl kunnen zijn. Als je je hebt ingelezen dan kun je twee kanten op. Via YouTube kanalen of een app video’s opzoeken met instructies voor beginners of een proefles in een sportschool, yoga studio boeken of een yoga masterclass bezoeken.

Het voordeel van de laatste manier is dat je advies kunt inwinnen en vragen kunt stellen door de speciale aandacht die je ontvangt van de yoga docent tijdens een yoga masterclass, zodat je een veilige basis creëert.

Wat wil je graag bereiken? Schrijf je doelen op!’  

3. Omgeving

Thuis is het goed om een rustige ruimte te kiezen zodat je ongestoord je yoga practice kunt afmaken. Probeer je omgeving rustig te houden en een passende mat te kiezen. Beïnvloed de sfeer met muziek, kaarsjes, gedimd licht, temperatuur en edelstenen. Bij de yoga mat is het belangrijk dat je rekening houdt met je yoga stijl, je niveau en je wensen en behoeften. Als beginnende yogi kan een sticky yogamat heel fijn zijn, omdat de mat plakkerig is glijd je niet weg en kun je in alle zekerheid je oefeningen uitvoeren.

4. Opbouwen

Wanneer wil je je sessies graag inbouwen en hoe vaak? Het is heerlijk om ’s ochtends met een practice te beginnen zodat je bloed gaat stromen en de stijfheid plaats maakt voor energie. Je neemt je goede humeur bovendien mee gedurende de dag. Als je een drukke dag hebt gehad kan het natuurlijk ook heerlijk zijn om je dag af te sluiten met een ontspannende sessie, het is maar net waar jij behoefte aan hebt.

5. Volhouden

Als je eenmaal in de flow zit, is het belangrijk om jezelf scherp te houden zodat je niet verslapt. Pak regelmatig je doelen erbij en kijk of je nog op de juiste weg zit. Blijf jezelf ontwikkelen door nieuwe dingen uit te proberen, nieuwe informatie te lezen of eens van yoga stijl te wisselen. Het is natuurlijk het meest belangrijk dat je vrolijk wordt van je yoga sessies, dus keep on smiling en vier kleine successen!