fbpx

Power yoga: voor sterkere spieren en geest

Wat is power yoga precies en wat is het verschil met traditionele yoga?

De naam zegt het al een beetje… Power yoga is een vorm van yoga die de nadruk legt op beweging en een energieke en krachtige stijl heeft. Bij deze yoga vindt minder meditatie plaats dan in de andere stijlen. De focus in deze sessies ligt meer op flexibiliteit en het versterken van de spieren. Daarbij is ook het vergroten van zelfbeheersing een onderdeel. Power yoga is perfect voor mensen die op zoek zijn naar een echte workout of die bijvoorbeeld hun atletische lichaamsbouw willen behouden.

Bij power yoga bestaat geen specifieke volgorde van oefeningen. Hierdoor kan elke sessie compleet verschillend zijn. Dit hangt erg af van de yoga docent en welke oefeningen hij of zij kiest. Dit maakt het volgen van power yoga erg afwisselend en interessant.

Power yoga oefeningen

De oefeningen waaruit de sessies van power yoga bestaan, zijn speciaal geselecteerd met een focus op het opbouwen van kracht, concentratie en flexibiliteit. Met het beoefenen van deze yogavorm versterk je je kernspieren. Deze krachtige workout zorgt ook voor het verbranden van veel calorieën. Gewichtsverlies kan dus een doel zijn van het uitvoeren van poweryoga.

Power yoga oefeningen

De oefeningen waaruit de sessies van power yoga bestaan, zijn speciaal geselecteerd met een focus op het opbouwen van kracht, concentratie en flexibiliteit. Met het beoefenen van deze yogavorm versterk je je kernspieren. Deze krachtige workout zorgt ook voor het verbranden van veel calorieën. Gewichtsverlies kan dus een doel zijn van het uitvoeren van poweryoga.

Andere doelen van power yoga

Power yoga zorgt voor een transformatie in lichaam en geest. Je wordt er sterker en flexibel terwijl je ontspannen en stressvrij blijft.

Een ander doel van power yoga is het vergroten van het uithoudingsvermogen. Je wordt sterker door een reeks adem-gecoördineerde oefeningen uit te voeren. Hierbij is het van belang om de juiste vorm en ademhalingstechnieken te gebruiken. Je houdt iedere pose gedurende een bepaalde tijd vast waarna je vloeiend in de volgende pose overgaat. Deze oefeningen zijn over het algemeen fysiek uitdagend waardoor het de volledige concentratie op je lichaam vergt, zowel voor het vasthouden van een pose, als het overgaan in een volgende houding.

Met behulp van deze zelfcontrole en concentratie bij het uitvoeren van de oefeningen wordt je lichaam sterker en flexibeler. Om de spierflexibiliteit te verbeteren kan deze stijl ook in een verwarmde ruimte worden toegepast.

Hoewel deze uitdagende vorm van yoga niet de nadruk legt op meditatie, wordt dit wel eens aan het einde van de sessie gedaan. Op deze manier kun je rustig reflecteren op je voorgaande sessie en oefeningen. Deze vorm van yoga-oefening is een zeer flexibele training waarmee beoefenaars hun training kunnen richten op hun fysieke en emotionele behoeften.