fbpx

Mindfulness: Rust en ruimte in je dagelijkse leven

Je kent het vast wel. Uit de bladen. Een hype. Een modewoord. Mindfulness. Maar wat is het eigenlijk?

Mindfulness

Het betekent letterlijk; leren meer bewust te leven én anders om te gaan met stress, gedachten en emoties. Mindfulness is een vorm van meditatie waarin je op een niet-reactieve manier bewust bent van fysieke en geestelijke situaties en sensaties in ‘het moment’: bewuste aandacht. En geeft je dus rust en ruimte in je dagelijkse leven.

Vrij van gedachten?

Nee dat zeker niet. Juist niet. Dat is onmogelijk. Het is beter te vergelijken met de volgende situatie; je rijdt ‘gedachteloos’ in de auto en mist de afrit die je had moeten nemen. Je was niet ‘in het moment’, waardoor je afgeleid raakte door iets anders dan de handeling die je op dat moment aan het doen was: autorijden.

Wat is het dan?

Mindfulness is bij iedereen van nature aanwezig. Bewust zijn van het moment, waar je bent én wat je aan het doen bent. Waarbij je niet gestoord wordt of afgeleid bent door ‘ruis’ om je heen. En dat kan heel veel zijn in de drukke digitale wereld om ons heen. Gedomineerd door (reclame) prikkels 24/7.

3 praktische oefeningen

Om het simpel en uitvoerbaar te houden, zijn onderstaande praktische oefeningen heel goed te doen. En vooral als ultieme beginner.
Het woord is al genoemd: bewust, bewustzijn of bewustwording.

Oefening 1:

Neem de tijd voor bijvoorbeeld om uitgebreid(er) te ontbijten. En met uitgebreid bedoel ik niet; verse jus, crossaintjes, smoothies. Nee niets van dat alles. Maak je simpele en voedzame ontbijt met aandacht. Ga erbij zitten en kauw je ontbijt met je volledige aandacht. Je zintuigen doen mee. Proef de smaken, textuur. Bewust. En niet tijdens het checken van je smartphone en/of de krant. Die zaken dus niet. Niet multitasken dus!

Oefening 2

Ga eens fietsen naar je werk/sportbeoefening na het werk. De auto wil ons nog wel eens afleiden door (handsfree) te bellen. Maar ook door gedachteloos naar de radio te luisteren. Fietsen brengt ons meteen bij onze zintuigen. Voel de wind door je haren, voel je benen, je ademhaling/je hartslag gaat sneller. Bewust worden van je lichaam/’het apparaat’. Dit doet je lichaam dus, het brengt je van A naar B.

Oefening 3

Het is bij oefening 1 al genoemd: multitasken. Naar mijn mening een zwaar overgewaardeerde handeling. Of eigenlijk is het een ‘reeks handelingen’ die je tegelijkertijd “goed/kundig” uitvoert. Doe eens iets zonder haast. Eén ding tegelijk met je volle aandacht. Gewoon iets langzamer. Slow down. En geniet van de simpelheid ervan. Rust en mindfulness gegarandeerd.

Ademhaling en aandacht

Bij de zittende of liggende mindfulness meditatie oefening, richt je je aandacht naar je ademhaling. Zet een timer met zachte rinkeling en het geluid niet te hard. Begin met 5 minuten. Langer niet. Je sluit je ogen, je volgt je natuurlijke ademhaling en laat het natuurlijke afdwalen van je gedachten gewoon gebeuren. Je hoeft er niets mee te doen. Geen acties, reacties. Je eerste mindfulness oefening kan al heel rustig aanvoelen. Gewoon omdat je niet vaak bewust en rustig ademhaalt. Het is alsof je een film op televisie op ‘pauze’ zet. Je mind, ogen, zintuigen hoeven even niets te vinden van de verhaallijn, de verhoudingen, de emoties van de karakters die in de film spelen.

Wil je er meer over weten? Wij geven bezoekers van Flavourites Live een 10 min durende mindfulness break. Losse tickets hiervoor verkrijgbaar via de website- van Seaze the Day Yoga Events en bij de ingang.