fbpx

Intro

Je rent door het leven. Van to-do-lijst naar je werk, huishouden, om vervolgens een druk sociaal leven bij te houden. Je hebt vaak weinig energie aan het einde van de dag. Je lijkt nooit uitgerust te zijn. Daarbij speelt een ‘oude blessure’ op, waarvoor je eigenlijk “geen tijd hebt”. Misschien zou je eens naar een Yin yogales moeten gaan? In deze les worden yogahoudingen langer vastgehouden. Het is een yogavorm die niet als dynamisch en actief wordt ervaren. Maar zeker wel effectief is, als het gaat om het (leren) ontspannen van lichaam en geest. Yin yoga kent vele voordelen

Hieronder 7 voorbeelden daarvan.

Yin yoga:

  • Kalmeert en zorgt voor balans in lichaam en geest
  • Werkt stress-verlagend
  • Vermeerdert (bloed) circulatie in het lichaam
  • Verbetert je flexibiliteit en heft blokkades op
  • Versoepelt bindweefsel
  • Verbetert de mobiliteit van je gewrichten
  • Verbetert de balans van je organen, ademhaling en laat je energie weer stromen

Yin yoga is écht voor iedereen

Wat is Yin yoga eigenlijk?

Yin yoga is een yogastijl die wat langzamer gaat, minder dynamisch dan bijvoorbeeld de actievere vormen als Ashtanga of Vinyasa. De yogahoudingen in een yin yogales -of ook wel asana’s genoemd-  worden voor langere tijd vastgehouden. Tussen de één en vijf minuten. Voor beginners kan dat korter zijn dan 1 minuut én voor gevorderde beoefenaars langer dan vijf minuten. Door de yogahoudingen steeds langer vast te houden oefen je druk uit op het bindweefsel in je lichaam -de pezen, fascia en ligamenten- waardoor de bloedsomloop in je gewrichten wordt vergroot en vanzelfsprekend je flexibiliteit verbetert. Yin yoga heeft als doel je bewust te maken van jouw innerlijke stilte én het inzicht bij te brengen van het ‘alles is één’ principe, met andere woorden; alles is met elkaar verbonden. Het principe van yin yoga werd in de zeventiger jaren opgericht door Paulie Zink. Een vechtsportexpert en tevens taoïstisch yogadocent. Hij bracht deze zachte yogastijl naar het Westen. Belangrijke Westerse ‘yin yoga docenten’ Paul Grilley en Sarah Powers versterkten de yin beweging, door hun inspirerende lessen. Beiden zijn nog steeds actief en voorvechter van deze vorm. Zij zien deze stijl vooral als volwaardige aanvulling op de actievere vormen van yoga.

Voor wie is Yin yoga

Er wordt ook wel gekscherend gezegd dat yin yoga een yogavorm is voor ‘luie mensen’. Dat is natuurlijk niet zo. Yin yoga is écht voor iedereen. Of je nu full-time werkt, intensief marathons loopt of gepensioneerd bent. Yin yoga kan daarentegen wél confronterend zijn. Gevoelens en emoties waarvan je je afvraagt waarom ze zich ineens openbaren. Zo kunnen onverwerkte emoties of oud letsel-leed aan het licht worden gebracht. Het luisteren naar je lichaam en daarmee je grenzen bepalen is heel belangrijk. Tegelijkertijd is het langer vasthouden van de yogahoudingen heel helend, reinigend en ontspannend. En geeft het je op een nuchtere manier door dat je lichaam en hoofd meer zijn dan; je werk, studie, hypotheek. En net als bij meditatie kan de verstilling en rust je antwoorden geven op belangrijke vragen of kwesties. En werkt deze practice  -bewezen- stressverlagend en brengt het je -weer- in balans. Dus gun jezelf deze verwarmende, ontspannende en zachte yogastijl, waarbij jij zelf aan het roer staat en bepaalt welke kant je opgaat.